Ingrid en Harry naar de Azoren

Koken op zwavel

Onze route voor vandaag gaat vanaf Ponte Delgada richting het centrale gedeelte van Sao Miguel. We gaan naar het Lagao da Furnas. Dit is een van de 4 caldeiras van het eiland. Een caldeira is een http://nl.wikipedia.org/wiki/Caldera.

De hele omgeving van Furnas is tot natuurgebied gemaakt om de waardevolle eigenschappen te bewaren. De caldeira van Furnas is nu een kratermeer met een oppervlak van bijna 180 ha groot (= 180 x 10.000 m2) en een omtrek van bijna 6 km. De overheid van de Azoren hebben in het gebied een aantal kunstzinnige opbjecten uit aanwezige materialen laten bouwen. De natuur om het meer is deels inheems en deels geimporteerd. Zo vind je hier eucalyptusbomen en meters hoog riet die in de afgelopen honderden jaren door de landeigenaren naar de Azoren zijn gehaald voor teeltdoeleinden. We zijn onze wandeling gestart bij het informatiecentrum alwaar men ons heeft verteld waar de kookpotten zich bevinden.

Aan de noordzijde van het meer bevinden zich namelijk de z.g. furnas (hier dankt het stadje zijn naam aan). Dit zijn heetwater bronnen die gebruik worden voor het koken van eten. Best leuk om te zien. We hadden het geluk dat de kok net een aantal potten kwam uitgraven. Het zijn werkelijk gaten in de grond waar je het water in ziet koken. De potten met vlees worden in het gat gezet en met aarde afgedekt. Na en aantal uren is het gerecht klaar en worden de potten eruit gehesen. Het schijnt verrukkelijk te zijn. We hebben het niet geproefd. Bij deze furnas zijn ook een aantal grotere gaten waar het water als in een grote pot staat te zieden en te koken. Stinkende damp komt je tegemoet. Ook gaten met hete modder staan continu te pruttelen. Al met al een apart gezicht. Lopende langs het meer zagen we ook overal belletjes naar de oppervlakte komen. Ook dit is vulkanische activiteit waarbij kooldioxide (koolzuur) en zwaveldisulfide (rotte eieren) naar boven komt. Ter plaatse lijkt het water in het meer dan ook dood, wat echter niet zo is.

Na een kort intermezzo waarbij Ingrid weer eendenmoeder speelde en een grote schare eenden en andere watervogels van allerlei pikvoer voorzag, zijn we weer op pad gegaan terug naar de auto. De tocht heeft ons zo'n 3,5 uur gekost.

De volgende stop was het plaatsje Furnas zelf. In het plaatsje heb je verschillende thermaalbaden die je tegen betaling kunt bezoeken. Omdat het vandaag zaterdag is, hebben we dit maar aan ons voorbij laten gaan. Het was erg druk bij de baden. Wel hebben we nog een badhuis bezocht dat bij een restaurant hoorde. Maar alleen een paar foto's gemaakt.

Hierna zijn we teruggereden naar de kust om bij Vila Franca do Campo de Ilheu de Vila te bezoeken. Dit is een vulkaan die voor de kust ligt en deels is ingestort. In de fotogallerij is te zien hoe hij nu erbij ligt. Onze bedoeling was de vulkaan te bezoeken. Je kunt met een bootje ernaar toe en aan land gaan. Maar het seizoen voor de bezoeken is afgelopen. Dus geen bootje en geen bezoek. Effe flink balen. Van ellende maar een pot bier gedronken.

Omdat het inmiddels weer aan de tijd was terug te keren naar Ponte Delgada, hebben we onze Clio de autoweg opgestuurd en zijn naar het hotel gegaan.

Morgenvroeg om 08:30 uur gaan we met een open boot de oceaan op om walvissen te spotten. Wordt vervolgd.

Lieve

Jammer dat jullie niet in de thermaalbaden hebben kunnen badderen! Lijkt me heerlijk!

marleenfiegen@wellernet.nl

Waauw Ingrid en Harry,

Ik ben vanmorgen mijn "vijfdaagse" in Brunssum begonnen met jullie reisverhalen tot nu toe. Geweldig, op deze manier kan ik echt met jullie "meereizen". Harry, de manier van schrijven is heel erg leuk en boeiend, het zet de woorden voor mij om in beelden, chapeau!!!!
Vandaag wordt het wel heeeeeeeeeel spannend, ik hoop dat jullie veel walvissen kunnen spotten. Ik zie al uit naar jullie berichten en kiekjes hierover.
Liefs Marleen