Ingrid en Harry naar de Azoren

De eerste dag

Vanochtend (toen jullie nog allemaal in diepe rust droomden van allerlei zaken) reden wij al gepakt en gezakt richting Schiphol. Het weer had mist voorspeld. Tja, veel gezien maar geen mist. Parkeren, inchecken en boarden ging zonder probleem. Vlucht eigenlijk ook. Ca 3 uren en 3 kwartier later stonden wij op de Aeroporto Das Lajes op Terceira (betekent 3 in het Portugees). het vliegveld oogt een beetje Beek. Er komen hier een paar vliegtuigen uit Amsterdam, enkele vluchten uit Lissabon en lokaal vliegverkeer. Al met al niet echt spectaculair. Je vraagt je af hoe nu een vliegveld rendabel te houden. Niet echt een vraag voor een Zuid-Europees land. Maar later hoorden we dat onze US of A vrienden ook hier weer een gedeelte van het vliegveld hebben voor hun eigen Airforce.

Oke, even back to basics. Na het vergaren van de koffers (GVD een handvat afgebroken van mijn koffer) op weg naar de uitgang. Hier zouden we de huurauto in ontvangst nemen. In ontvangst nemen?? Auto zelf invangen bedoelen we. Hier werden we direct geconfronteerd met de manjana mentaliteit van de gemiddelde Azoriaan. Een rij ongeduldige Hollanders (een stuk of 20) en 3 zeer secuur (en uiteraard langzaam) werkende Azorianen. Alles met het handje invullen. Alles 3 keer kopieren. En dan met het huurcontract naar buiten. De auto met sleutel krijg je dan op de parking. Ook hier weer manjana. Maar nu in de stromende regen. Niet te filmen. Ondanks de regen raakten de Hollandse gemoederen aardig verhit. Na ca. 1 uur had ik mijn autootje. Een zilvergrijze Punto met ca 100 krassen op de lak.

Oke, nu snel naar het hotel. De routeplanner op de GSM bracht uitkomst. Hij stuurde ons bijna feilloos naar onze bestemming. Dat de een of andere hotemetoot een eigen afrit op een rotonde had gemaakt, kon onze navigator ook niet weten.

Het hotel ligt aan de baai van Silveira. Een mooie rustige ligging tegenover Mounte Brasil. Dit is een vulkaan die in de baai van Angra ligt. De kamer kijkt uit over de tuin en de oceaan. Mooi. De huurauto in de parking gezet, wandelschoenen aan en richting Angra gelopen. Het stadje een beetje verkend, hapje gegeten (tosti € 1,10), wat gedronken ( biertje € 1,--) en daarna werd de nachtbrakerij merkbaar. We zijn teruggegaan naar het hotel voor een klein middagdutje.

's Avonds hebben we ca. 1 uur rondgereden in Angra voor het vinden van een restaurant. Op de kaart iets uitgezocht, routeplanner geprogrameerd en karren maar. En dan mooi niet. Alle weggetjes hier zijn eenrichting, onze navigator niet dus. Stress alom. Weg kwijt, planning kwijt en honger. Toch nog een leuk restaurant gevonden. We waren echter de enige gasten. Gelukkig kwamen naderhand nog een aantal Azorianen naar binnen voor een hapje en een drankje. De lokale gerechten hebben ons goed gesmaakt en de fles wijn van het eiland Pico nog meer.

Morgen staat het vulkaangebeuren van het eiland op het programma en is nu slapen aangezegd.

?