Ingrid en Harry naar de Azoren

Van de regen in de drup

Na een heerlijke nachtrust werden we vanmorgen rond 07:00 uur plaatselijke tijd wakker (bij jullie is het dan 09:00 uur). Vandaag stonden een aantal sightseeing activiteiten op het programma. We wilden naar de top van de vulkaan St. Barbara, naar de grotten van Natal en Algar, de zwavelputten van Enxofre en nog een beetje rondtoeren op zoek naar leuke items. Maar ja, het weer speelde weer eens niet echt mee. Na het inslaan van broodnodige proviand en 30 minuten geklooi met de navigator waren we eindelijk op weg. Eerst naar de vulkaantop. Na een rit van ca. 30 minuten ( slechts 1x verreden) stonden we in de dichte mist en in de regen boven op de vulkaan. Weinig spectaculair kan ik jullie zeggen. Wel erg koud en winderig. Dus rechtsomkeer de berg af richting de grotten van Natal. Gesloten (gvd). De regen was overgegaan in losse buien met soms een sprankje zon. Oke, dan naar de zwavelputten bij Enxofre. Gelukkig regende het niet en konden we de zwavelputten bezoeken. Je kunt niet rechtstreeks bij de putten komen i.v.m. giftige dampen. We roken de zwavel al van verre. Echt spectaculiar was het niet. Je ziet in een grote kale kuil een aantal gaten waar damp uit naar boven komt. In de kuil zelf groeit niets maar direct erom heen tiert de natuur welig. Veel meer mossen dan elders. Mossen zijn dan ook bij uitstek zwavelconsumenten. Over natuur gesproken. Hortensia's groeien hier als onkruid. In iedere straat en ieder stukje groen kom je bloeiende maar jammer genoeg zeer veel uitgebloeide Hortensias tegen. Een lust voor het oog.

Nu verder naar de grot van Algar. Ook gesloten (gvd,gvd). Maar hier hing een plakaat dat de grot om 14:30 open ging. Oke, we hadden toch al honger gekregen en gingen op pad naar Praia de Vitoria. Dit is na Angra do Heroisme de tweede stad. Wat eten en drinken gescoord en daarna het stadje verkend. Ingrid kreeg hier baalfactor 10, alle winkels sluiten op zaterdag om 12:00 uur. Dus terug naar de auto en op pad naar de grot van Algar. En dat is echt de moeite waard. Deze grot is ontstaan door een vulkaanuitbarsting. De grot is eigenlijk de lavapijp. Je kunt hier ca. 100 mtr diep naar de vulkaan in lopen. Vette foto-momentjes. Na dit bezoek wederom stromende regen. We besloten maar om naar de zuidkant van het eiland Terceira te rijden omdat daar de meeste kans op droog weer was. En jawel hoor, heerlijk zonnetje en lekkere temperatuur. Onderweg nog koffie gedronken en een uitbundige bruiloft gezien. Met veel familie en veel rijst. Bij het terugrijden ook hele hordes wandelende mensen gezien. Klaarblijkelijk is dit een soort van volkssport of er is anders niks te doen op dit eiland. Precies weten we het nu ook nog niet. We zullen dit navragen.

Het was toen al 17:00 uur en we besloten langzamerhand terug te rijden naar het hotel.

Het avondeten werd genuttigd in een van de restaurants die in de ANWB gids werden aanbevolen. We weten nu waarom we gisteren de restaurants niet vonden. De kaart in de gids klopt niet. Men heeft de straten verwisseld. Ha, ha.

Ingrid wilde wederom iets eten uit de zee. Vandaag werd het inktvis. Lekker gegrild met groente en aardappels. Het werd net even iets anders. Kijk maar in de fotoreeks van de tweede dag. Ingrid zal morgenvroeg iets meer eten denk ik zo.

We gaan de tweede dag nu afsluiten, het weer wordt niet echt beter morgen en dus een aangepast programma zal morgenvroeg worden bedacht. Voor nu buenas notches vanuit Terceira.