Ingrid en Harry naar de Azoren

Genieten

Vandaag stond het spotten van walvissen op het programma. We zijn hiervoor extra vroeg opgestaan, want om 08:30 uur startte de verplichte veiligheidsinstructie en een korte introductie over welke dieren hier zoal in de oceaan rondom de Azoren voorkomen. Dus om 07:00 uur opgestaan, hapje gegeten en op weg naar de haven.

Het was inmiddels stralend weer geworden. Staalblauwe hemel en strakke waterspiegel. Na de introductie gingen we naar de boten. Een boot was een soort van rubberboot en een boot van een normale glasvezelboot. Wij hadden plaatsen op de glasvezelboot. Reddingsvest om, zitplaats innemen en gaan met de banaan, zullen we maar zeggen. De boot werd aangestuurd door spotters die op hoge punten langs de kust de oceaan afspeuren naar walvissen en dolfijnen. Na een half uurtje hadden ze "beet". De boot werd vakkundig richting de spotplek gestuurd. Jammer genoeg troffen we daar alleen maar z.g tuimelaars aan (flipper, is misschien bekender bij jullie). Niet echt spectaculair want deze dolfijnensoort hadden we al op onze Tenerife reis gezien. Na een half uurtje stuurde de bootsman zijn schip richting een tweede spotplek. Maar hier ook weer geen walvis te zien (ik zou ook wegblijven bij die boten). Wederom een dolfijnensoort, de z.g gewone dolfijn. Wel een grote groep met veel kleintjes. Na wat fotokiekjes hebben we nog ca. 1 uur rondgevaren op zoek naar andere vissoorten. Maar jammer genoeg geen walvis. Wel hebben we genoten van de heerlijke boottocht. Onderweg heeft een van de begeleiders ons een aantal prachtige stranden aangewezen die bijna niet gebruikt worden door toeristen omdat ze te veraf liggen.

Rond 12:00 uur werd koers richting haven gezet en werden we veilig en wel afgeleverd aan de kade. Omdat het weer zo prachtig bleef hebben we besloten onze reis af te sluiten met een bezoek aan een van de stranden. Met een ander Nederlands koppel zijn we op zoek gegaan naar de juiste weg en hadden na ca. 30 minuten het strandje gevonden. Een paradijsje. Hoge golven, antraciet zand en brandende zon. Hier hebben we onze vakantie geevalueerd, onze huid een beetje laten bruinen en lekker een biertje gedronken.

Morgen vliegen we terug naar Amsterdam en zullen met enige weemoed terugdenken aan deze prachtig groene parels in het midden van de Atlantische oceaan.

Resumerend:

We hebben ca. 4000 km gevlogen in 4 verschillende vliegtuigen, we hebben ca. 500 km gereden in 3 verschillende auto's, we hebben gevaren, gewandeld, gezwommen en geslenterd. We hebben geklauterd door bossen en lavavelden, we hebben vulkanen van boven en van binnen bekeken. We hebben genoten van adembenemende vergezichten en innemende natuurtaferelen. We hebben heerlijk gegeten in pittoreske restaurantjes in oude steden met een geschiedenis van weleer.

Tot slot: deze reis is een waardevol takje aan onze reisboom.

Bedankt voor het volgen van dit reisblog en wie weet tot ziens maar weer.

marleenfiegen@wellernet.nl

Hoi Ingrid en Harry,
Jammer dat jullie geen walvis "je" gespot hebben, maar dan ook niet meer dan dat. Jullie reisverslag geeft in ieder geval aan dat jullie kunnen terugkijken op een geweldige vakantie en de prachtige foto's onderbouwen dit verslag nog. Super bedankt dat ik op deze manier weer mee kon "reizen" met jullie.
Hebben jullie weer nieuwe plannen, haha, dan kan ik me hier alvast weer verheugen.
Veel liefs Marleen